Succesvol een merk lanceren: zo maak je indruk

Dus je hebt een geweldige nieuwe merkidentiteit die perfect weergeeft waar je voor staat en waar je merk naartoe gaat. Je hebt glanzende nieuwe visitekaartjes, briefpapier, merchandise, en waarschijnlijk een nieuwe website. Alles straalt jouw nieuwe merkidentiteit uit. Geweldig! Je ontwikkelteam zet de nieuwe website live en je drukt op de knop om die social post te plaatsen met “onze nieuwe website is live”. Je hebt net een succesvolle merkintroductie gehad. Of toch niet?
Wat is een merkintroductie?
Een merkintroductie is het proces van het introduceren van een nieuw merk. Het is het resultaat van een (re)branding delen met een publiek buiten je interne team en het bureau dat de rebranding heeft uitgevoerd. Je merk is simpel gezegd hoe mensen over je denken en wat ze bij je voelen. En net zoals bij een persoonlijke introductie, zijn eerste indrukken ontzettend belangrijk. Kom je stilletjes de kamer binnen en ga je ergens achterin zitten met een klein naamkaartje op je shirt? Of storm je naar binnen zoals de Kool-Aid man, alle ogen op jou gericht? … Precies! Om een merkintroductie succesvol te maken, heb je een strategie nodig. Maar wat houdt dat in? Hier zijn een paar dingen om rekening mee te houden:
- Timing is alles
- Eerst intern, dan extern
- Zet extra in op je boodschap
- Blijf consistent
Timing is alles
Het is makkelijk om te onderschatten hoeveel tijd en moeite er nodig is voor een merkintroductiestrategie. Wanneer moet je beginnen met nadenken over het hoe en wanneer?
Zodra je nieuwe merkidentiteit is vastgelegd en al het bijbehorende materiaal wordt ontworpen, is het tijd om een planning te maken. Stel een team samen dat je helpt bij de uitvoering van de strategie. Dat kan een marketing- of socialmediateam zijn, of misschien alleen jij en een paar collega’s. Zorg voor een gedetailleerde planning met concrete acties, specifieke data en wie waarvoor verantwoordelijk is. Denk zelfs aan wie het nieuwe logo op je socialmediaprofielen bijwerkt. Je wilt immers niet dat oude logo’s blijven rondslingeren.